HET MOTORRIJBEWIJS
Met ingang van 1 augustus stop ik met motorlessen in verband met mijn pensioen!
Ook hier word je in stappen naar het examenniveau geleid. Heb je al een ander rijbewijs (bijvoorbeeld van je auto) dan mag je meteen starten, anders moet je eerst je theorie halen.
Je moet 3 examens afleggen;
- Examen Algemene Voertuig Beheersing (AVB)
- Het Theorie-examen.
- Examen Algemene Verkeers Deelname (AVD).
Examen Algemene Voertuigbeheersing (AVB)
Het examen bestaat uit 7 bijzondere verrichtingen, maar je moet er 12 kunnen. Een viertal is er verplicht. Daarnaast kiest de examinator, tijdens het examen, uit nog drie oefeningen. Ruim 90 % slaagt hier de eerste keer. Meer bijzonderheden en foto’s van de bijzondere verrichtingen kun je vinden op www.cbr.nl.
Het Theorie-examen
Ook al heb je al een autorijbewijs, toch moet je opnieuw je theorie halen. Over het algemeen wordt het zeer positief ervaren om je theorie eens op te frissen. Op de rijschool kun je al je benodigdheden krijgen om je goed voor te bereiden op het examen en is goed te doen als zelfstudie.
Examen Algemene Verkeersdeelname (AVD)
Als het examen Algemene Voertuigbeheersing en het theorie examen met goed gevolg zijn doorlopen, mag je op voor het laatste examen. Het examen Algemene Verkeersdeelname. Tijdens dit examen moet je laten zien dat je veilig en verantwoord met de motor op pad kunt. Natuurlijk zorgt Auto en Motorrijschool Paul Hermans dat je voldoende bagage tijdens je opleiding krijgt, om ook dit examen met goed gevolg af te kunnen leggen.
Wanneer mag nu welk examen doen voor welke motor?
Om te beginnen zijn er nu 3 categorieën Rijbewijzen;
- Rijbewijs A1 is op een125 cc motor
- Rijbewijs A2 is op een lichte motor (maximaal 35 kW)
- Rijbewijs A is op een zware motor (onbeperkt vermogen).
Ben je 18 jaar of ouder, dan mag je alleen op een 125cc. Je moet je theorie, AVB1 en AVD1-examen doen,
Vervolgens mag je na 2 jaar overstappen op een lichte motor (na examen AVD2) en na nog eens 2 jaar op een zware motor (Na weer examen AVD-A). Je bent dan 22 en hebt 5 examens gedaan voor je op een zware motor mag. Dat is 1 x theorie, 1 x AVB en 3 x AVD. We noemen dit een getrapt examen.
Je kunt het voorgaande allemaal overslaan als je 24 jaar of ouder bent. Je mag dan meteen op zwaar afrijden.
Dus 3 examens; Theorie, AVB A en AVD A.
Nieuw is, dat je sinds 1 januari ook in kunt stappen vanaf je 20e verjaardag op een lichte motor (Rijbewijs A2)
Dan kun je na 2 jaar over op een zware motor. Moet je wel eerst weer even praktijkexamen AVD A doen.
Vanaf heden mag je op je 21e verjaardag op een zware motor afrijden.
Bij het behalen van je rijbewijs krijg je code 80 op je rijbewijs. Dat wil zeggen dat je op een lichte motor mag rijden en na 2 jaar vervalt die code 80 automatisch en mag je op een zware motor. Je hoeft niet opnieuw examen te doen.
Nog enkele weetjes;
- Je theorie mag je al van tevoren halen en is anderhalf jaar geldig.
- Voor dat je 18 bent mag je al beginnen met lessen.
Het is er allemaal niet gemakkelijker en duidelijker op geworden, maar is bedoeld om Europees meer eenheid te krijgen.
Als je het motorrijbewijs wilt gaan behalen, is het misschien het eenvoudigst om gewoon de motorrijschool te bellen. Rijschool Paul Hermans kent een zogenaamde Try-The-Bike. Hier kun je tegen gereduceerd tarief 1.5 uur oefenen, waarna je advies krijgt over het te volgen traject en het benodigde aantal lessen.
Maar let op; Motorrijden is verslavend!!
DE MOTOR
De zware motor is een Yamaha MT07 en staat al vele jaren bekend om zijn betrouwbaarheid en wendbaarheid. Deze eigenschappen maken deze motor uitermate geschikt als lesmotor. Er wordt lesgeven vanuit een volgmotor, zodat ook de instructeur voelt wanneer het waait, er een slecht wegdek is of dat de weersgesteldheid aanleiding geeft voor aangepast rijden. De volgmotor is een Honda Deauville. Ook weer gekozen om zijn betrouwbaarheid en zijn wendbaarheid. De rijschool heeft geen Yamaha MT 07 in de lichte uitvoering.
VEILIGHEID Natuurlijk staat tijdens de opleiding veiligheid voorop. Daarom beschikt de rijschool over diverse maten helmen en pakken. Het enige waar jij voor moet zorgen zijn een paar stevige schoenen, waarbij de enkels bedekt moeten zijn en een paar stevige handschoenen liefst polsen bedekt.