winter en verkeer

Winterse omstandigheden in het verkeer
Door Paul Hermans, ervaren RIS instructeur, rijschool Paul Hermans.

Met de herfst in volle glorie aanwezig en de winter voor de deur ga ik het vandaag hebben over de veiligheid en wat we zouden kunnen doen om goed voorbereid te zijn op veranderde weersomstandigheden.

Controle en voorbereidingen

Het spreekt voor zich dat de ruitenwissers niet versleten moeten zijn teneinde goed zicht te hebben, maar let ook op de ruitenwisservloeistof. Vul deze bij met vloeistof die niet bevriest. Vooral als er straks weer met zout wordt gestrooid, heb je de vloeistof hard nodig om de pekel van de ruiten te houden tijdens het rijden. De accu is de batterij van de auto, en naarmate het kouder wordt daalt de capaciteit van de accu. Om niet voor verrassingen te komen staan, kunt u uw accu laten testen bij uw garage. Als het ‘s nachts gaat vriezen is het ook verstandig om de auto niet op de handrem te zetten. De kabels van deze rem lopen onder de auto door naar achteren en kunnen bevriezen. Beter is het om de auto in zijn eerste versnelling te zetten om te voorkomen dat hij van de oprit af rolt. Verder kun je nog de deurrubbers insmeren met vaseline om te voorkomen dat de portieren vastvriezen.

ledVerlichting
Als het zicht beperkt is door duisternis, regen, sneeuwval of mist, of bij het rijden in een tunnel, dient u dimlichten te voeren. In sommige landen is het zelfs verplicht om overdag altijd dimlicht te voeren. Het is aanbevolen om ook hier overdag met lichten aan te rijden. Zeker op tweebaanswegen. Soms sluiten de bomen boven de weg samen, zodat je ook een soort tunnel krijgt. Motorrijders rijden al jaren overdag met licht aan om beter gezien te worden. Nieuw zijn de zogenaamde dag-rij-lichten. Deze zie je steeds meer op nieuwe auto’s. Het is meestal led-verlichting. Deze lampjes hebben als doel u overdag beter zichtbaar te maken voor tegemoetkomende weggebruikers. Maar dit kan ook tot gevaarlijke situaties leiden. Bij dag-rij-verlichting gaan niet automatisch de achterlichten aan en de automobilist moet bij slecht zicht en in tunnels nog steeds de dim- lichten aanzetten. En dat wordt nogal eens vergeten. Het mag duidelijk zijn dat je ook met stadslichten/parkeerlichten onvoldoende wordt gezien.
Ook mist komt in deze jaargetijden vaker voor. Mistlampen voor mogen gebruikt worden als het zicht beperkt is (circa tweehonderd meter) door mist, maar ook bij sneeuwval of regen. Deze geven een beter zicht op het wegdek. Mistlamp achter mag alleen als het zicht minder is dan vijftig meter is en dan alleen bij mist en sneeuwval. Bij regen kunnen de regendruppels op de verlichting verblindend werken. Vijftig meter is eenvoudig te zien aan de hectometerpaaltjes langs de snelweg. Deze groene bordjes staan om de honderd meter. Groot licht mag alleen bij nacht en u mag niemand hinderen.

symbool-winterbandenWinterbanden
Het is zeker aan te bevelen om de aanschaf van winterbanden te overwegen. Wie eenmaal het verschil heeft gevoeld, wil niets anders meer. De remweg op sneeuw wordt bij vijftig kilometer per uur bijna gehalveerd. Niet bij winterbanden, dit komt omdat het rubber van een andere samenstelling is zodat het rubber onder de zeven graden zacht blijft. Ook de lamellenstructuur van het profiel zorgt voor een betere grip. Hoewel wettelijk een profiel van minimaal 1.6 millimeter vereist is, werken de winterbanden het best tot een diepte van 4 milimeter of meer. Winterbanden presteren ook beter bij regen en het rijden in modder. Dus als het buiten onder de zeven graden is, is dat het moment om over te gaan op winterbanden. Winterbanden kun je herkennen aan de aanduiding M&S (mud & snow) en een symbool van een sneeuwkristal, hoewel deze merktekens niet beschermd zijn. Op internet zijn veel testen te vinden van de diverse winterbanden.
Tot slot nog even een opmerking. Mocht u naar Duitsland gaan in deze tijd, onder winterse omstandigheden is het daar verplicht om de auto aan te passen aan de winterse omstandigheden. Dat betekent dat u verplicht bent om winterbanden te hebben. Allweatherbanden mogen ook. Deze verplichting beperkt zich niet alleen tot de banden, maar ook tot bijvoorbeeld de ruitenwisservloeistof, ruitenwissers en de koelvloeistof.

ABS
Tegenwoordig zijn steeds meer auto’s uitgerust met ABS. ABS staat voor antiblokkeersysteem. Dit zorgt ervoor dat bij het remmen de wielen niet blokkeren, waardoor de auto bestuurbaar blijft en minder snel in een slip raakt.

ESP
ESP staat voor Electronic Stability Program en onder- steunt de bestuurder als de auto in een slip dreigt te raken. Bijvoorbeeld bij uitwijkmanoeuvres, verkeerd ingeschatte bochten of een verraderlijk wegdek.

TCS
TCS staat voor Traction Control System en voorkomt het doorslippen van de wielen bij het wegrijden.

Tot slot
Al deze veiligheden die zijn ingebouwd in de meeste moderne auto’s, zullen in de toekomst standaard worden in alle auto’s. Het gevaar is wel dat we denken harder te kunnen rijden en daardoor de veiligheden weer tenietdoen.
Ik hoop dat ik bij heb kunnen dragen aan het veilig door het verkeer kunnen komen in deze donkere dagen van de herfst en winter